Prozkoumejte inspirující příběh klientky SANANIMu, která bojuje za svůj návrat do běžného života po těžkých životních zkouškách.

Tento příběh pochází z Centra pro osoby v konfliktu se zákonem SANANIM, kde se snažíme pomáhat lidem, kteří se ocitli na okraji společnosti a mají za sebou často velmi složité životní osudy. Chceme vám ukázat, jak komplikované mohou být cesty našich klientů při návratu do běžného života. Následující kazuistika ilustruje, jak náročný může být proces zajištění léčby a integrace do společnosti pro jednoho z našich klientů. Díky našim pracovníkům a podpoře nadace ČEPS, která poskytla finanční prostředky na ubytování a nákup potravin, se podařilo klientku stabilizovat dokud se nepodařilo ji umístit do léčby.

Projekt podpořený nadací ČEPS má za cíl zvýšit pravděpodobnost úspěšné resocializace tím, že klientům, kteří vystupují z vězení, pomůžeme zajistit bydlení, potraviny, hygienu, doklady a další nezbytně nutné náležitosti. Díky zajištění těchto základních potřeb můžeme s klientem ihned po výstupu z vězení začít pracovat na jeho resocializaci, dluhovém poradenství, individuální terapii a mnoho dalších. Děkujeme.

V květnu 2023 jsme začali spolupracovat s klientkou, která byla ve výkonu trestu odnětí svobody. Klientka se účastnila individuálního poradenství a poté se přidala i do skupiny, která se ve věznici scházela jednou za 14 dní. Klientka projevila zájem o léčbu závislosti na pervitinu a rozhodla se pro léčbu na specializovaném oddělení. Byla při zařizování léčby aktivní, nechala si schválit telefonní číslo do zařízení, aby osobně projevila svůj zájem o léčbu, kterou chtěla zahájit k datu svého plánovaného propuštění z VTOS, tedy k 25. červenci 2024.

Od této chvíle jsme převzali komunikaci s léčebným zařízením my. Klientka však sama opakovaně volala, aby potvrdila svůj zájem o léčbu a my jsme žádost oficiálně zaslali 13. května 2023. Krátce poté nás zařízení kontaktovalo s žádostí o doplňující informace, které jsme ve spolupráci s klíčovou pracovnicí věznice poskytli 24. května. Zároveň bylo potřeba, aby si do dne nástupu klientka zařídila náležitosti týkající se registrace na úřadu práce, kde jsme klientku objednali předem.

Dne 24. července, den před propuštěním klientky z vězení, jsme obdrželi zprávu z oddělení léčby závislostí, že nástup klientky musí být posunut kvůli dlouhodobé pracovní neschopnosti lékařky. Nový termín nástupu byl navrhnut až na 8. srpna 2023.

Zařízení kontaktovalo pouze nás, museli jsme informaci předat klientce, ale v tento den však došlo k centrálnímu výpadku telefonních linek ve věznici, a proto nebylo možné klientku informovat ihned. Informaci jsme jí zaslali alespoň emailem. Klientka si následně nechala schválit jednorázový hovor do našeho zařízení a dala souhlas, abychom zajistili jinou léčbu, protože neměla kde bydlet a mohla zůstat u matky jen na víkend.

Nakonec se podařilo sjednat nástup do jiného zařízení na 29. července 2023. Klientka byla o tomto informována a souhlasila.

Dne 29. července jsme klientku vyzvedli na Hlavním nádraží v Praze a šli společně na úřad práce, aby se registrovala jako uchazečka o zaměstnání. I když měla již domluvený termín, museli jsme čekat téměř hodinu, protože objednané klienty má na starosti pouze jedna pracovnice. Pracovnice však odmítla klientku zaevidovat a poslala nás na ÚP pro jinou městskou část. I přes snahu vysvětlit akutnost situace klientka nebyla na úřadě zaevidována. Zároveň nám bylo sděleno, že klientce nebude vydán list o zaevidování, protože nejprve bude muset tato pobočka ÚP komunikovat s ÚP ve městě, kde má klientka trvalé bydliště. Z ÚP jsme se dostali až okolo 11. hodiny a bylo tedy jasné, že nástup do léčby klientka pravděpodobně nestihne. Šli jsme tedy zpět do kanceláře a kontaktovali nemocnici. Zde nástup bez problému posunuli na další den, zároveň nám bylo sděleno, že by klientku stejně nepřijali, protože je zde nutnost nastoupit do 10. hodiny, přestože nám to telefonicky bylo komunikováno jinak. Zařídili jsme tedy díky štědré podpoře z nadace ČEPS klientce na jednu noc hostel a šli na nákup potravin.

Následně klientku přebírá další kolega, který ji doprovází opět na úřad práce (tentokrát v jiné městské části). Po přesunu na tento ÚP zde byla klientka přijata bez předchozí rezervace s minimální čekací dobou cca 20 minut. Evidence klientky jako uchazečky o zaměstnání tentokrát proběhla naprosto hladce a bez problémů. Klientka byla následně doprovozena do hostelu, kde strávila noc z pondělí na úterý.

Dne 31. července jsme klientku doprovodili do léčebného zařízení. I když na oddělení neměli informaci o jejím nástupu, nakonec ji přijali.

Klientka byla předána ze standardního programu do projektu, kde společně s klíčovým pracovníkem momentálně spolupracuje na utvoření individuálního plánu podpory.

Cesta zpět do života: Jak SANANIM pomáhá